Blogg

Livaktiga scener på och vid sidan om Broadway

I New York producerar en nöjesindustri oändliga upplevelser dygnet runt. Från tisdag till söndag pumpar Broadway fram musikaler och pjäser. Samtidigt pågår en off och en off off Broadway teaterscen som är smalare och mer intellektuell.

New York Times rapporterade att Bob Dylan äntligen ska besöka Sverige och göra några spelningar. Kritik riktades mot den kände Nobelpristagaren i litteratur 2016 för hans sena svar på sitt pris. Med viss stolthet läste jag i programmet till pjäsen ”The Hairy Ape” av Eugene O´Neill att den kontroversielle författaren fick nobelpriset redan 1936. Kommer valet av Dylan 70 år senare att anses lika framsynt och modigt? Kanske.

Dramaten i Stockholm har gjort ett flertal älskade, men konventionella uppsättningar av ”Long Day´s Journey into Night” och banden till denna pjäsförfattares skildringar av dystopiska familjerelationer och klassmotsättningar är starka. I New York tar den storslagna och ambitiösa uppsättningen av ”The Hairy Ape” från 1922 andan ur publiken. I den enorma fd militära övningshallen, som numera är ett avantgarde kulturcenter, The Armory, sitter publiken på neongula stolar.

Scenen rör sig i en halvcirkel, ljudet är högt och hela uppsättningen blåser liv i en 80 år gammal text. Skildringen är övertygande av hårt arbete långt nere i ett stort skeppsmaskineri genom höga ljud och arbetarnas skrik samt rytmiska skyfflande av kol in i de heta ugnarna. Ett smutsigt, tungt och dåligt betalt jobb på botten pågår inne i en gul bur. Så börjar chefen inse orättvisorna och väl på land förlorar han sin tillhörighet bland arbetskamrater och därmed meningen med livet. Det är en pjäs om industrialismens nackdelar och de gryende klassmotsättningarna, som känns påfallande aktuell i ett USA som slits sönder av motsättningar, mellan fattig och rik, mellan vit och svart, mellan land och stad.

Kändisar inom film, konst eller musik blir ofta föremål för nyskrivna pjäser. Långt från Broadway på en liten teater visas en smal pjäs, ”Chess Match no. 5” som bygger på musikern John Cages funderingar kring ljud. Hans mest kända konsert saknade helt musik, trots musiker, och han deltog i den kreativa scenen på Moderna Museet under Pontus Hulténs tid på 60-talet. Nu på scenen spelar John Cage schack och funderar på tystnadens betydelse och de ljud som hörs när ingen musik spelas. Med sin kvinnliga motspelare diskuteras filosofi, ljud och närvaro. De pillar med en radio, dansar en stund, kokar kaffe och äter rostat bröd alltmedan samtalet är kvickt intellektuellt.

Pjäsen förde tankarna till Virginia Woolf och teaterkompaniet SITI har också gjort uppsättningen ”Room”, om den kända engelska författaren som insåg betydelsen av ett eget rum. I en annan pjäs om konstlivet stod flera av USA:s mest kända konstnärer i centrum. Jackson Pollock, Robert Rauschenberg och Andy Warhol (i välkänd vit peruk) flimrade förbi i komedin ”Behind the Gavel”. Jakten på pengar inom auktions- och gallerivärlden skildras kvickt med högt tempo. Publiken medverkar, får bjuda på auktionen och betalar med låtsaspengar.

Förutom Broadway pågår många uppsättningar på det stora kulturcentret Lincoln Center där publiken strömmar till operan, konserthallen, baletten och teatern. Nypremiär för operan ”Eugen Onegin” möttes med stående applåder då tenorstjärnan Anna Netrebko sjöng, på ryska. Detta var Birgit Nilssons scen och hon hyllades av den kräsna New York-publiken. Fokus på världsbäst och filmstjärnor präglar kulturutbudet i staden som aldrig sover.

//

Av: Marika Wachtmeister