Blogg

Applåder för nya Whitney Museum

Denna soliga och kalla dag den 23 april 2015, skrevs historia i New York City. Hur ofta adderas en ny byggnad med stort arkitektoniskt och kulturellt intresse till stadens urbana myller?

Visst, det byggs ständigt nya hus, lägre bostadskomplex såväl som skyskrapor men få adderar till de tidigare kända som Chrysler Buildning, Empire State eller Marcel Breuers Whitney Museum, från 1966. Denna borgliknande radikala modernistiska museibyggnad väckte ett ramaskri då den öppnades mitt på Madison i konservativa Upper East Side. Jag var där då och upplevde hur kritiken vände och det blev ett  populärt och älskat museum som efter 48 år med många framgångsrika utställningar stängde 2014.

Likt andra museer behövde Whitney mer utrymme och Metropolitan Museum lånar det numera kulturmärkta arkitektritade fortet så  konsten består. Det blev inte en kontorsbyggnad som alla befarade. Idag upprepade The Whitney Museum of American Art framgången när Renzo Pianos nya museum öppnades för pressen.

Nya Whitney Museum har åtta våningsplan. (Foto: TT)

En ljus, rymlig och glasad byggnad slog upp portarna och entusiasmen var överväldigande. Jag började på 8:e våningen och möttes av en stor solig terrass med skulpturer. Konsten fick konkurrens av den otroliga utsikten ut över södra och upp mot norra Manhattan. Men det speciella är att floden, the Hudson, låg och blänkte framför New Jerseys skyline av skyskrapor. Vattnet som, precis som i flera andra städer, länge dolts av industribyggnader, nu spelade med ljuset som faller in i de spatiösa stora rummen med ljusa furugolv. Här fick konsten ta plats och visades stor respekt. Det var lätt att följa den kronologiska ordningen och upptäcka den amerikanska konstens särart, särskilt under 50- och 60-talen.    

Det gick inte att ta miste på allas entusiasm. På en terrass pratade en kvinna ivrigt ryska framför tv-kameran. Den äldre och kände arkitekten Renzo Piano intervjuades i ett hörn, en indiers glada miner framför kameran förmedlade tydligt allas positiva omdömen och svenska kunde också höras i myllret. Whitneys personal gratulerades och tackades.

Terass på Whitney Museum  med färgglada stolar av Mary Heilmann, både för ögat och övriga kroppen. (Foto: TT)

Terrass på Whitney Museum med färgglada stolar av Mary Heilmann, både för ögat och övriga kroppen. (Foto: TT)

Den 1 maj slår den magnifika byggnaden upp sina portar för allmänheten och framgången är redan skriven över hela detta storslagna projekt. Museet har 3 gånger större utställningsytor än tidigare och prislappen är på 900 miljoner dollar (multiplicera med 9,11 kr, som är den aktuella dagskursen!), en summa som privata sponsorer bidraget med.

Sällan har jag upplevt en sådan helhjärtad glädje och sann upprymdhet bland pressfolk. Alltid brukar pressen klaga på något, men idag log det internationella pressuppbådet ikapp och staden kan gratuleras. Denna nya framgångsmotor kommer att höja statusen på hela nedre Manhattans område. Fina klädesbutiker, hippa hotell och  flotta restauranger öppnar snart när sjabbiga caféer och hotell stänger då hyrorna höjs och fastighetsmarknadens hajar gör nya klipp. Det finns fram och baksidor när ett stort och flott museum dimper ner i ett tidigare bortglömt område.

Min övertygelse är dock att alla besökare kommer att få en betydelsefull och vacker konstupplevelse på nya Whitney Museum.

Marika Wachtmeister på museets terrass under visningsdagen för den internationella pressen. (Foto: C-G Wachtmeister)

Marika Wachtmeister på museets terrass under visningsdagen för den internationella pressen. (Foto: C-G Wachtmeister)